Les Ballets Trockadero de Monte Carlo (USA)
Esemény értékelése
2/1

Időpontok:

 

Les Ballets Trockadero de Monte Carlo


BENNE

Colette Adae, Varvara Bratchikova, Nadia Doumiafeyva,
Lariska Dumbchenko, Nina Enimenimynimova,
Helen Highwaters, Nina Immobilashvili, Ida Nevasayneva,
Maria Paranova, Eugenia Repelskii, Moussia Shebarkarova,
Alla Snizova, Olga Supphozova, Guzella Verbitskaya,
Yakatarina Verbosovich, Doris Vidanya, Tatiana Youbetyabootskaya

és

Jacques d’Aniels, Ilya Bobovnikov, Roland Deaulin, Pepe Dufka,
Ketevan Iosifidi, Stanislas Kokitch, Araf Legupski,
Marat Legupski, Sergey Legupski, Vladimir Legupski, Vyacheslav Legupski,
Mikhail Mudkin, Boris Nowitsky, Velour Pilleaux, Yuri Smirnov,
Innokenti Smoktumuchsky, Kravlji Snepek

Tory Dobrin - Artistic Director
Isabel Martinez Rivera - Associate Director
Liz Harler - General Manager

LE LAC DES CYGNES (HATTYÚK TAVA, II. FELVONÁS)

ZENE: PJOTR ILJICS CSAJKOVSZKIJ
KOREOGRÁFIA: LEV IVANOVICS IVANOV UTÁN
JELMEZ: MIKE GONZALES
DÍSZLET: JASON COURSON
VILÁGÍTÁS: KIP MARSH

Ez az elégikus zenei fantazmagória, amely a hattyúk (és madarak) mágikus birodalmába röpít minket, a Les Ballets Trockadero kézjegyét jelentő műnek számít. Odette szép hercegnő, akit a gonosz varázsló hattyúvá változtat, és a történet azt meséli el, hogyan menti őt meg Siegfried herceg szerelme. A téma nem volt szokatlan, amikor Csajkovszkij 1877-ben a balettet megírta; az emberi halandóknak madarakká és újra emberré változása gyakran előfordul az orosz folklórban. Az eredeti Hattyúk tava kedvezőtlen fogadtatást kapott a moszkvai Nagyszínházban, és a szentpétervári Mariinszkij Balett Csajkovszkij 1893-ban bekövetkezett halála után egy évvel készítette el a ma ismert változatot. Talán a világ legismertebb balettje, melynek vonzerejét elsődlegesen az adja, ahogy a hősnő titokzatos és patetikus tulajdonságai a 19. századi orosz balettművészet pompájában megjelennek.

 

Benno: Roland Deaulin
(a herceg barátja és bizalmasa)

Siegfried herceg: Sergey Legupski
(aki szerelmes lesz a hattyúk királynőjébe)

Lariska Dumbchenko (a hattyúk királynője)

Hattyúk:
Colette Adae, Nadia Doumiafeyva, Nina Immobilashvili,
Maria Paranova, Eugenia Repelskii, Moussia Shebarkarova,
Alla Snizova, Doris Vidanya, Tatian Youbetyabootskaya

(akik azért lettek hattyúk, mert)

Von Rothbart:Yuri Smirnov
(egy gonosz varázsló, azzá változtatta őket)

 

SZÜNET

PAS DE DEUX, SOLO, VAGY EGY MODERN DARAB, AMIT BE KELL JELENTENI


“Pas de Six”
az
ESMERALDA-ból
ZENE: CESARE PUGNI
KOREOGRÁFIA: MARIUS PETIPA UTÁN
SZÍNPADRA VITTE: JELENA KUNYIKOVÁ
KOSZTÜM: DAVID TETRAULT
VILÁGÍTÁS: KIP MARSH

A La Esmeralda háromfelvonásos balett, amely Victor Hugo regénye, A párizsi Notre-Dame alapján született meg. Az eredeti koreográfiát Jules Perrot készítette, és a balett premierje Londonban volt 1844-ben, Carlotta Grisivel a címszerepben. Az oroszországi premier 1886-ban volt Szentpéterváron, de már Marius Petipa új koreográfiájával. A történet azt mutatja be, ahogy a süket és púpos Quasimodo reménytelenül szerelmes lesz Esmeraldába, a szép cigánylányba. Alekszandra Danyilova, a kiváló orosz balett-táncosnő írta az emlékirataiban: „… Esmeralda egy nagyon jóképű tisztbe volt szerelmes, aki udvarolt neki, noha már egy másik nő jegyese volt ‒ a szokásos történet ‒, és aki természetesen nem vette őt feleségül. Végül máglyán elégették. Kifejezetten tragikus.” A balett második felvonásának ebben a jelenetében a megtört szívű Esmeralda a csalfa tiszt viselkedésén kesereg, miközben a barátja, Pierre Grengoire vigasztalja cigánytársaival együtt.

Esmeralda
Nina Immobilashvili

Pierre Grengoire
Marat Legupski

Cigányok
Artists of the Trockadero

A HATTYÚ HALÁLA
ZENE: CAMILLE SAINT-SAENS
JELMEZ: MIKE GONZALES

Ez a szóló, amelyet 1905-ben Anna Pavlova számára írtak, később összeforrt a művésznő munkásságával, és talán a balettművészet leghíresebb szólóelőadása lett. A Trockadero a hattyú halálát saját interpretációjában mutatja be.

Ida Nevasayneva


SZÜNET

DON QUIJOTE
ZENE: LUDWIG MINKUS
KOREOGRÁFIA: MARIUS PETIPA és ALEKSZANDER GORSZKIJ UTÁN
JELMEZ: MIKE GONZALES
VILÁGÍTÁS: KIP MARSH
DÍSZLET: ROBERT GOUGE


Helyszín: Lorenza fogadójának udvara

pincérnők
Colette Adae, Helen Highwaters, Ninya Immobilasvili, Dorisz Vidania

cigányok
Varvara Bracsiková és Eugénia Repelszkij

Lorenza (Kitri édesanyja)
Lariszka Dumbcsenkó

Kitri (a legcsinosabb lány a faluban, aki őrülten szerelmes Basilba)
Jekatyerina Verboszovics

Basil (teljesen szegény, fürkész tekintetű borbély, aki imádja az erős italokat)    Vjacsiszláv Legupszkij

Cristobal Iglesias Habsburgo de Azuza y Cycamonga márki
(gazdag nemes, aki kétségbeesetten próbál szép és fiatal feleséget találni magának)
Borisz Novitszkij

Ámor (aki ügyesen összecsomózza a laza szálakat)
Olga Szupphozova

tündérek
a Trockadero művészei

Don Quijote és Sancho Panza*
*Takarékossági okokból ezt a két szereplőt kihagytuk. Természetesen elképzelhetik a kóbor lovagot és hű szolgáját, Sancho Panzát, ahogy céltalanul kóborolnak és mindenkinek az útjába kerülnek, hiszen a mű legtöbb változatában folyton ezt teszik.

COMPANY HISTORY

Celebrating its 41th Anniversary season, Les Ballets Trockadero de Monte Carlo was founded in 1974 by a group of ballet enthusiasts for the purpose of presenting a playful, entertaining view of traditional, classical ballet in parody form and en travesti, Les Ballets Trockadero first performed in the late-late shows in Off-Off Broadway lofts. The Trocks, as they are affectionately known, quickly garnered a major critical essay by Arlene Croce in The New Yorker, and combined with reviews in The New York Times and The Village Voice, established the Company as an artistic and popular success.  By mid 1975, the TROCKS’ inspired blend of a loving knowledge of dance, their comic approach, and the astounding fact that men can, indeed, dance en pointe  without falling flat on their faces, was being noted beyond New York.  Articles and notices in publications such as Variety, Oui, The London Daily Telegraph, as well as a Richard Avedon photo essay in Vogue, made the Company nationally and internationally known.

The 1975-76 season was a year of growth and full professionalization. The Company found management, qualified for the National Endowment for the Arts Touring Program, and hired a full-time teacher and ballet mistress to oversee daily classes and rehearsals. Also in this season, they made their first extended tours of the United States and Canada.  Packing, unpacking, and repacking tutus and drops, stocking giant sized toe shoes by the case, and running for planes and chartered buses all became routine parts of life.

Since those beginnings, the Trocks have established themselves as a major dance phenomenon throughout the world. They have participated in dance festivals in Bodrum (Turkey), Bogota, Holland, Finland, San Luis Potosi, Madrid, Montreal, New York City, Paris, Lyon, Rome, Spoleto, Turin, and Vienna.  There have been television appearances as varied as: a Shirley MacLaine special; The Dick Cavett Show; What’s My Line?; Real People; On-Stage America; Muppet Babies; and a BBC Omibus special on the world of ballet, hosted by Jennifer Saunders. There have been solo specials on national networks in Japan and Germany, as well as a French television special with Julia Migenes.  A documentary was filmed and aired internationally by the acclaimed British arts program, The South Bank Show, and the Company was featured in the PBS program, The Egg, winning an Emmy award for the director, and appeared in a segment of Nightline in December 2008.  Several performances were taped at the Maison de la Danse in Lyon, France, and are available on DVD.  

Awards that the Trocks have won over the years include: the prestigious Critic’s Circle National  Dance Award for Best Classical Repertoire (2007) (UK); the Theatrical Managers Award  (2006) (UK); and the 2007 Positano Award for excellence in dance (Italy).  In December 2008, the Trocks appeared at the 80th anniversary Royal Variety Performance, to aid of the Entertainment Artistes’ Benevolent Fund, attended by members of the British royal family.


The Trocks’ numerous tours have been both popular and critical successes - their frenzied annual schedule has included ten tours to Australia and New Zealand, twenty nine to Japan (where their annual summer tours have created a nation-wide cult following and a fan club), nine to other parts of Asia, twelve to South America, three to South Africa, and eighty-one tours of Europe, including twenty-two tours of the United Kingdom.  In the United States, the Company has become a regular part of the college and university circuit in addition to regular dance presentations in cities in 49 states. The Company has appeared in over 35 countries and over 600 cities worldwide since its founding in 1974.  Increasingly, the Company is presenting longer seasons, which have included extended engagements in New York City (at the Joyce Theater) Amsterdam, Athens, Auckland, Bangkok, Barcelona, Beijing, Berlin, Brisbane, Buenos Aires, Caracas, Cologne, Dusseldorf, Edinburgh, Glasgow, Hamburg, Hong Kong, Johannesburg, Leipzig, Lisbon, London, Lyon, Madrid, Melbourne, Moscow (at the famed Bolshoi Theater), Paris (at the Chatelet Theater and Folies Bergere), Perth, Rome, Singapore, Sydney, Tokyo, Vienna and Wellington.

The Company continues to appear in benefits for international AIDS organizations such as DRA (Dancers Responding to AIDS) and Classical Action in New York City, the Life Ball in Vienna, Austria, Dancers for Life in Toronto, Canada, London’s Stonewall Gala and Germany’s AIDS Tanz Gala.  In addition, The TROCKS have given, or participated in special benefit performances for Connecticut Ballet Theater, Ballet Hawaii, Indianapolis Ballet Theater, Rochester City Ballet, Dancers in Transition (NYC), Sadler’s Wells Theater in London and the Gay and Lesbian Community Center and Young Audiences / Arts for Learning Organization, and  the Ali Forney Center, benefiting homeless gay youths in New York City.

The original concept of LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO has not changed.  It is a Company of professional male dancers performing the full range of the ballet and modern dance repertoire, including classical and original works in faithful renditions of the manners and conceits of those dance styles. The comedy is achieved by incorporating and exaggerating the foibles, accidents, and underlying incongruities of serious dance.  The fact that men dance all the parts - heavy bodies delicately balancing on toes as swans, sylphs, water sprites, romantic princesses, angst-ridden Victorian ladies – enhances, rather than mocks, the spirit of dance as an art form, delighting and amusing the most knowledgeable, as well as novices, in the audiences.,For the future, there are plans for new works in the repertoire:  new cities, states and countries to perform in; and for the continuation of the Trocks’ original purpose:  to bring the pleasure of dance to the widest possible audience.  They will, as they have done for over forty years, “Keep on Trockin’.”

ISMERKEDJÜNK MEG A MŰVÉSZEKKEL!

COLETTE ADAE három évesen árvult el, amikor kétes hírű édesanyja, egy balerina, egy sorozatnyi meglehetősen elszabadult pörgést követően az első hegedűs vonóján találta magát felnyársalva. Colette az Operaház „patkányaival” együtt nevelkedett és tanult, de a gyermekkori trauma miatt sohasem tudta kibontakoztatni tehetségét. Viszont a Trockadero kedves és mindenre ügyelő szeme alatt kivirágozott. Biztosak vagyunk abban, hogy nagy örömmel szemlélik fejlődését.

VARVARA BRATCHIKOVA, népi művész és hivatásos macskanyávogó a Revansista Intézetben folytatta tanulmányait. Karrierjét a Diótörő V. Likőr által színre vitt produkciójában kezdte Pisztáciaként, majd az 1000 Cár Éjszakája darabban vált igazi sztárra, mint Odette/Odile/Júlia/Gizella/Auróra. Repertoárjában szinte az összes olyan mű megtalálható, melyben fellép.

NADIA DOUMIAFEYVA. Egyetlen Heliazpopkin néző sem felejti el jó ideig a kizárólag csak üzleti okok miatt nevet változtató kaukázusi gyermek, Nadia Doumiafeyva spirituális atletizálását. Lírai aluszékonyságával vegyülő heves rohamai világszerte meghökkentik a közönséget, különösen, ha ez balettozás közben tör elő belőle.

LARISKA DUMBCHENKO. Nyugatra szakadása előtt Lariska rendkívüli ügyessége felkeltette az orosz űrprogram szervezőinek érdeklődését is, és 1962-ben ő lett az első földkörüli pályára lőtt balerina. A sztratoszférán keresztülszáguldva praktikus sminkelési tippeket küldött a Földön összegyűlt hírességek tömegének, valamint immár legendássá vált mondása is ekkor hagyta el a földi gravitációt: „Whitney Houston, van egy kis problémánk…”

NINA ENIMENIMYNIMOVA. Törékeny lelki tulajdonságai eme elbűvölő tündért sokkal inkább egy, a teljes összeomlás határán álló citromos szufléhoz tették hasonlóvá. Az ő elragadóan túlfeszített inaiból tényleges életkorát messze meghazudtoló gyermeki üdeség árad.

HELEN HIGHWATERS Háromszor vetette magát az amerikai szárazföldre, de kényszerűségből haladéktalanul vissza is húzódott „művészeti okok” következtében. A Washington D. C. részén megtartott Húsvéti Tojás Vadászaton a közelmúltban felfedezett „en omlett” következtében szerződtette őt a Trockadero, ahol a lány megmagyarázhatatlan sztárrá válása adja meg a választ a musicalbeli kérdésre: Mi nem ugrik elő a mackóból?

NINA IMMOBILASHVILI, már sokkal régebb óta a nemzetközi balett világ Ős-terrora, mint azt szívesen bevallaná. A mindentudó és mindenütt jelenlévő Immobilashvili állítólagosan minden egyes komolyabb táncosról kiterjedt aktákkal rendelkezik, legyenek azok elevenek vagy holtak. Ez a lenyűgöző kollekció belépést biztosított számára a legmagasabb szintű koreográfiai körökbe is; az általa így elnyert szerepek száma túl nagy ahhoz, hogy felsoroljuk őket. Megtiszteltetésnek tekintjük, hogy e nagyasszony látványos visszatérését a balett színpadára mi jelenthetjük be.

IDA NEVASAYNEVA, a világ munkásainak szocialista-realista balerinája, a Várnai Fesztiválon aratott sikereitől kipirulva lép Önök elé, hiszen Várnában a csak erre az alkalomra sebtében létrehozott Rossz Ízlés különdíj műanyag érmét nyerte el. Ida bajtársnőt a Forradalom hősnőjeként ismerhettük meg, aki miután könnyedén áttáncolt egy aknamezőn, egy bombával töltött spicc-cipőt repített be egy kapitalista bankba.

MARIA PARANOVA figyelemreméltó élettörténetét – mely csak most kerül napvilágra, abban a szinte reménytelen meggyőződésben eltöltött 19 hosszú, sötét év után, miszerint ő Mama Eisenhower – sosem fogjuk teljes egészében megismerni. Valódi kilététnek felfedezése (azaz, hogy ő egy chicagói republikánus adományszerző) irányította rá a Trockadero figyelmét, ahol szakmai képességeit lassanként visszanyeri.

EUGENIA REPELSKII. Repelskii asszony titkainak eredetét a Kreml falain belül rejti lepel. Valójában nem kevesebb, mint hat leplet is rejtenek a falak (különböző méretű agyagedények formájában). Szervezett mészárlásokon és egyéb aljas átszervezési intézkedéseken áttáncolva, Eugenia megkérdőjelezhetetlenül pikáns, párját ritkító balerinaként bukkant fel.

MOUSSIA  SHEBARKAROVA, a Brezsnyev korszak ünnepelt csodagyereke igencsak meglepte szüleit, amikor kétéves korában levelező balett tanfolyamra iratkozott be. Sajnálatos, hogy a megbízhatatlan orosz posta következtében csak nemrég diplomázhatott.

ALLA SNIZOVA pusztán csak 9 éves volt, amikor bébi-balerinaként nagy sikert aratott. Mint afféle csodagyerek, súlyos allergia fejlődött ki nála és csak rövid darabokban léphetett fel. A „kis árvaként” ismert Snizova kisasszony, aki a turnézó Trockadero tagja lett, nagy (kivehető, cipzáras béléses) talányba öltözve jelenik meg. Érett színésznőként eltáncolta már a Kis Markova kisasszony szerepét és Glinka’s Popoy - a Tengerész művének címszerepét is.

OLGA SUPPHOZOVA első nyilvános fellépésére egy félreérthető körülmények között lezajló KGB sorakozón került sor. Egy hétéves kihagyást követően most visszatér imádó rajongóihoz. Kényszerű alkotói szabadságával kapcsolatos kérdésekre Olga csak annyit válaszolt, hogy „A rajongók kedvéért tettem.” A rajongók eddig még semmit sem szóltak.

YAKATARINA VERBOSOVICH. Annak ellenére, hogy saját irányítószámmal rendelkező terjedelmes gardróbja van, Yakatarina az egyszerű emberek igazi balerinája maradt. Tény és való, hogy oly mértékben imádják Oroszhonban, hogy 1993-ban Minszk város hálás polgárai a város kulcsát adományozták neki. Minden bizonnyal ez is maradt volna ezen kiváló balerina karrierjének „csúcspillanata”, ha ezt követően nem cserélték volna ki a zárakat.

DORIS VIDANYA. A legendás Vitebsk Virago először gyerekszínészként lett ismert, amikor a híres Steppe Brothers társaságában jelent meg a (M. Gorkij egy befejezetlen bekezdésén alapuló) Dyspepsiana világpremierjén. Nicholas, Alexandra, Olga, Tatjána, Maria, Anastasia és rajongóinak ma már csak La Effhrvia néven ismert cárevics kedvenceként Szentpétervárról Karsky sasliknak álcázva kellett elmenekülnie. Az Újvilágba érkezését követően Assoluta de Kalamazoo Prímabalerinájaként vált ismertté, mely titulust mind a mai napig féltve őrzi.

TATIANA YOUBETYABOOTSKAYA Országa elbűvölő kormányának sikeres (de nem kifejezetten ízléses) megdöntése utáni kényszerű és hajmeresztő szökését követően lép a balett színpadára. Ellenforradalmárrá minősítették, miután egyes-egyedül megrohamozta a Népi Múzeumot, ahol mesés gyémánt gyűjteményét közömbösen egy géppuska szomszédságában állították ki.  A rugalmas Madame Youbetyabootskaya jelenleg az egyetlen amerikai csomagküldő klasszikus balett tanfolyam tulajdonosnője.

JACQUES d’ANIELS was originally trained as an astronaut before entering the world of ballet.  Strong but flexible, good natured but dedicated, sensible but not given to unbelievable flights of fantastic behavior, Mr. d’Aniels is an expert on recovering from ballet injuries (including the dread “Pavlova’s clavicle”).  

ILYA BOBOVNIKOV, the recipient of this year’s Jean de Brienne Award, is particularly identified for his Rabelaisian ballet technique.  A revolutionary in the art of partnering, he was the first to introduce crazy glue to stop supported pirouettes.

ROLAND DEAULIN.,Having invented the concept of the “bad hair year” or “annus hairibilis,” French-born Roland now devotes his spare time to selling his new line of Michael Flatley Wigs on the QVC shopping channel.

PEPE DUFKA. The ballet world was rocked to its foundations last month when Pepe Dufka sued 182 of New York’s most ardent ballet lovers for loss of earnings.  Mr. Dufka claims that nineteen years of constant exposure to rotten fruit and vegetables has led to painful and prolonged bouts of leafmould, cabbage root fly, and bottom-end rot.  Sadly, this historic court case comes too late for a former colleague, whose legs were recently crushed by a genetically modified avocado. He will never dance again.

KETEVAN IOSIFIDI. Ketevan was dismissed from the Kirov Ballet in 1991 when he blackmailed the horn section of the orchestra and forced them to play Papa Don’t Preach in the third act of Romeo and Juliet while he vogued en pointe.  Though Ketevan’s appreciation of high culture is second to none, he still thinks that prima donna means any song recorded before Like a Virgin.

STANISLAS KOKITCH. “The Forgotten Man” of ballet, is hardly ever mentioned in reviews by critics or in discussions by devoted balletomanes, despite having created several important roles in now-forgotten ballets.  He is the author of The Tragedy of My Life, an autobiography not at all reliable.

THE LEGUPSKI BROTHERS. Araf, Marat, Sergey, Vladimir and Vyacheslav are not really brothers, nor are their names really Araf, Marat, Sergey, Vladimir or Vyacheslav, nor are they real Russians, nor can they tell the difference between a pirouette and a jete...but...well...they do move about rather nicely...and...they fit into the costumes.

BORIS NOWITSKY has been with the greatest ballerinas of our time; he has even danced with some of them.  One of the first defective Russian male stars, he left the motherland for purely capitalistic reasons.  Amazingly, between his appearances on television and Broadway, in movies, commercials, magazines and special events, and women’s nylons, he occasionally still has time to dance.

VELOUR PILLEAUX, whose political adaptability saw him through two world wars and numerous police actions, comes to America in conjunction with the release of his tenth cookbook, “Ma Brie.” When asked by an American reporter to describe his most exciting experience in ballet, M. Pilleaux referred to pages 48-55: the night he danced the Rose Adagio (en travesti) in Buenos Aires with four political figures, the names of whom he assured us we would recognize.

YURI SMIRNOV.  At the age of sixteen, Yuri ran away from home and joined the Kirov Opera because he thought Borodin was a prescription barbiturate.  Luckily for the Trockadero, he soon discovered that he didn’t know his arias from his elbow and decided to become a ballet star instead.

INNOKENTI SMOKTUMUCHSKY is known only to the most cultured and refined balletomanes in the dark alleyways of St. Petersburg.  Originally a promising dancer-choreographer, his only ballet, Le Dernier Mohicain, was stolen by the director of the company.  In severe depression and shock, he burned his ballet slippers and fled to the sewers, only to surface these forty years later.

KRAVLJI SNEPEK comes to the Trockadero from his split-level birthplace in Siberia, where he excelled in toe, tap, acrobatic and Hawaiian.  This good natured Slav is famous for his breathtaking technique--a blend of froth and frou-frou centered on a spine of steel, painfully acquired at the hands and feet of his teacher, Glib Generalization, who has already trained many able dancers.  As an artist in the classical, heroic, tragical mold, young Kravlji wrenched the heart of all who saw him dance Harlene, the Goat Roper in The Best Little Dacha in Sverdlovsk.

LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO
Box 1325, Gracie Station, New York City, New York 10028


DANCERS
Olga Supphozova and Yuri Smirnov - Robert Carter
Moussia Shebarkarova and Vyacheslav Legupski - Paolo Cervellera
Ida Nevasayneva and Velour Pilleaux - Paul Ghiselin
Varvara Bratchikova and Sergey Legupski - Giovanni Goffredo
Helen Highwaters and Vladimir Legupski - Duane Gosa
Alla Snizova and Innokenti Smoktumuchsky - Carlos Hopuy
Yakatarina Verbosovich and Roland Deaulin - Chase Johnsey
Tatiana Youbetyoubootskaya and Araf Legupski - Laszlo Major
Nadia Doumiafeyva and Kravlji Snepek - Philip Martin-Nielson
Lariska Dumbchenko and Pepe Dufka - Raffaele Morra
Colette Adae and Marat Legupski - Christopher Ouellette
Doris Vidanya and Ilya Bobovnikov - Matthew Poppe
Nina Immobilashvili and Stanislas Kokitch - Alberto Pretto
Maria Paranova and Boris Nowitsky - Carlos Renedo
Eugenia Repelskii and Jacques d’Aniels - Joshua Thake
Nina Enimenimynimova and Ketevan Iosifidi - Long Zou

COMPANY STAFF
Artistic Director - Tory Dobrin
Associate Director / Production Manager - Isabel Martinez Rivera
General Manager - Liz Harler
Associate Production Manager - Barbara Domue
Ballet Masters - Paul Ghiselin, Raffale Morra
Company Teacher - Ludmila Raianova
Lighting Supervisor - Erika Johnson
Wardrobe Supervisor - Ryan Hanson
Development Manager - Lauren Gibbs
Costume Designers - Ken Busbin, Jeffrey Sturdivant
Stylistic Guru - Marius Petipa
Orthopedic Consultant - Dr. David S. Weiss
Photographer - Zoran Jelenic

COMPANY BIOGRAPHIES

ROBERT CARTER.
Birthplace: Charleston, SC.  Training: Robert Ivey Ballet School, Joffrey Ballet School.  Joined Trockadero: November 1995. Previous companies: Florence Civic Ballet, Dance Theater of Harlem Ensemble, Bay Ballet Theater.

PAOLO CERVELLERA.
Birthplace: Putignano (Bari), Italy.,Training: San Carlo Opera House Ballet School.  Joined Trockadero:  November 2012.  Previous company: San Carlo Opera House Ballet Company, Naples Italy.

PAUL GHISELIN.
Birthplace: Chapel Hill, NC.  Training:  Tidewater Ballet Academy, Joffrey Ballet School.  Joined Trockadero:  May 1995.  Previous companies:  Ohio Ballet, Festival Ballet of Rhode Island.

GIOVANNI GOFFREDO.
Birthplace:  Noci, Italy.  Training:  Ballett-Akademie Munchen,  La Scala Opera Ballet School.  Joined Trockadero:  October 2013.  Previous companies: DeMa Dance Company, Peridance Contemporary Dance Company.

DUANE GOSA.
Birthplace:  Chicago, IL.  Training: University of Akron, Ailey School.  Joined Trockadero; September 2013.,Previous companies: Jennifer Muller/The Works, Brooklyn Ballet, The Love Show.

CARLOS  HOPUY.
Birthplace: Havana, Cuba.  Training: Escuela Nacional de Arte, Havana.  Joined Trockadero:  February 2012,Previous companies:  National Ballet of Cuba, National Ballet of Costa Rica, Ballet San Antonio. Awards: International Ballet Competitions in Havana (Gold medalist 1999, 2001, 2002) Nagoya (Gold medalist 2002), and Jackson, Mississippi (finalist, 2010).

CHASE JOHNSEY.
Birthplace: Winter Haven, FL.  Training:  Harrison Arts Center, Virginia School of the Arts.  Joined Trockadero: April 2004.  Previous company:  Florida Dance Theatre.  Named Dance Magazine’s 25 to Watch in 2008.

LASZLO MAJOR.
Birthplace: Mosonmagyaròvàr, Hungary.,Training: Györ Dance and Art School.  Joined Trockadero: September 2014.  Previous companies: North Carolina Dance Theater, Atlantic City Ballet, Compagnie Pàl Frenàk.

PHILIP MARTIN-NIELSON.
Birthplace:  Middletown, NY.  Training: Natasha Bar, School of American Ballet, Chautauqua Institution of Dance.,Joined Trockadero: September 2012.  Previous company:  North Carolina Dance Theater.

RAFFAELE MORRA.
Birthplace:  Fossano, Italy.  Training: Estudio de Danzas (Mirta & Marcelo Aulicio), Accademia Regionale di Danza del Teatro Nuovo di Torino.,Joined Trockadero:  May 2001.,Previous company:  Compagnia di Danza Teatro Nuovo di Torino.,

CHRISTOPHER OUELLETTE.
Birthplace: San Francisco, CA. Training:  San Francisco Ballet School.  Joined Trockadero: May 2014.,Previous company:  Pittsburgh Ballet Theatre.

MATTHEW POPPE.
Birthplace: Phoenix, AZ.,Training: School of American Ballet, School of Ballet Arizona.  Joined Trockadero:  June 2014.  Previous companies: Boston Ballet, Ballet Arizona.

ALBERTO PRETTO.
Birthplace: Vicenza, Italy.  Training: Academie de Danse Classique Princesse Grace, Monaco.,Joined Trockadero:  February 2011.  Previous companies: English National Ballet, Stadttheater Koblenz.

CARLOS RENEDO.
Birthplace: Barcelona, Spain.  Training: Jorge Fdez-Hidalgo Estudi de Dansa Barcelona, Steps on Broadway (NYC).  Joined Trockadero:  February 2012.,Previous companies: Metropolitan Opera Ballet, Steps Ensemble, Rebecca Kelly Ballet.

JOSHUA THAKE.  
Birthplace:  Providence, RI.,Training:  Boston Ballet School, San Francisco Ballet School, Brae Crest School of Classical Ballet.  Joined Trockadero:  November 2011.  Previous company:  Man Dance Company of San Francisco.

LONG ZOU.
Birthplace: Li Ling, China.  Training:  Central School of Ballet (London), Guangzhou Art School.  Joined Trockadero:  May 2009 / rejoined 2016. Previous Companies:  Ballet Central (UK), Guangzhou Ballet, Jinxing Dance Theatre, Shanghai.

LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO, Inc. is a nonprofit dance company chartered by the State of New York.  Vaughan de Kirby, president; Lucille Lewis Johnson, vice-president; Tory Dobrin, secretary/treasurer.  
All contributions are tax-deductible as provided by law.

Special thanks to:
The Harkness Foundations for Dance, The SHS Foundation,
The Joyce Theater Foundation, The Mid-Atlantic Foundation
(through US Artists International in partnership with the National Endowment for the Arts and the Andrew W. Mellon Foundation), Natasha Bar, Felix Eaton, Akiko Kohda, Hilda Kraker, James Berry, Marsha Borin, Heather Knight, Stephanie Webb, Elena Kunikova, Selby Schwartz, Lynn Shipley and Jenny Palmer of IMG Artists.

www.trockadero.org
facebook.com/thetrocks
instagram! @lesballetstrockadero
Tweet us! @TrocksB

BOOKING INQUIRIES:
Liz Harler
General Manager

Program subject to change without notice.

Az előadást, a 2016-os Budapest Táncfesztivál részeként támogatják:

nka

« 2017 Július »
Hét H K Sze Cs P Sz V
26 26 27 28 29 30
01
02
27
03
04
05
06
07
08
09
28
10
11
12
13
14
15
16
29
17
18
19
20
21
22
23
30
24
25
26
27
28
29
30
31
31
1 2 3 4 5 6